Chrám sv. Barbory

Noc v katedrále

Koncerty v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře jsou již dlouhou festivalovou tradicí a staly se oblíbenou hudební navštívenkou pro místní milovníky chrámové hudby. Připočítáme-li k nim festivalové nadšence, kteří neváhají vážit cestu z Prahy, není o návštěvníky koncertů nouze.

Ano, chrám svědčí krásné hudbě a naopak hudba svědčí chrámu. Varhany a trubka jsou při těchto akcích jednoznačně nejoblíbenějšími nástroji, ale včerejší spojení varhan a houslí bylo dokonalé. Bachova Ciaccone z Partity d mol pro housle, kterou zahájil Jakub Junek koncert zcela netradičně dole před oltářem a ne na kůru, měla velký úspěch a předznamenala celý průběh následujícího programu.

Nejvýstižnější je asi ohlas jednoho z nadšených návštěvníků, který jsem v reakci na toto vystoupení zaznamenal: „Znělo to, jako by tam hrály troje housle a přitom tam byly jen jedny!“ Taková je atmosféra při koncertech v jednom z nejstarších skvostů české gotiky. V dalších skladbách zazněly již pouze varhany, doprovázené houslemi jen v případě Dvořákovy Romance.

Vynikající Aleš Bárta, který patří mezi naše přední sólisty, předkládal posluchačům ze svého repertoáru jednu lahůdku za druhou a po jeho závěrečné Toccatě F dur od Ch. M. Widora se divákům nechtělo zvedat. Rádi zachováme tuto zavedenou tradici a koncerty festivalu budeme v chrámu pořádat i nadále. Krásná Kutná Hora, která v době své největší slávy v daleké minulosti konkurovala Praze, si to nepochybně zasluhuje.

Text: Jan Hodoušek